
TRANSPARENT OCH LÅNGSIKTIGT
Månatliga gemensamma utgifter
Vi gör allt för att se till att alla 21-5 bostäder alltid är i gott skick och alltid redo för nya upplevelser. De månatliga gemensamma utgifterna täcker alla löpande fasta kostnader för t.ex. försäkringar, fastighetsskatter, renovering, trädgårdsarbete, pool, wifi, mindre reparationer osv. När en ny förening utbjuds upprättas en budget för föreningen. När alla fem bostäderna har tagits i drift justeras de månatliga gemensamma utgifterna i förhållande till de faktiska kostnaderna.
Förutom att betala den månatliga gemensamma utgiften för den löpande driften av bostäderna, skapas en dedikerad fond för långsiktigt underhåll. På så sätt sparar föreningarna ihop till framtida större underhållsarbeten och byten av t.ex. tak eller fönster. Detta tillvägagångssätt säkerställer att bostäderna förblir i gott skick i framtiden, och det säkerställer att risken för obehagliga ekonomiska överraskningar hålls till ett minimum.

MÅNATLIGA
Gemensamma utgifter
Grundprincipen är att vi vill ha en hög standard på bostäderna.
Allt ska vara i ordning och fungera varje gång du kommer till en bostad, och alla familjer ska vara fria från administrativa besvär av alla slag.
De månatliga gemensamma utgifterna täcker alla fasta kostnader för alla fem bostäder: inklusive försäkring, lokala fastighetsskatter, avfallshantering, mindre reparationer, revisor, bokföring, lokala månadsavgifter och förvaltningsarvode till 21-5. När alla fem bostäderna är i drift justeras budgeten för de månatliga gemensamma utgifterna i förhållande till de faktiska kostnaderna för de fem bostäderna.
Utöver de gemensamma utgifterna betalar varje familj för städning och förbrukning efter varje vistelse.
Dessutom upprättas en fond för långsiktigt underhåll, vilket beskrivs närmare i nästa avsnitt.
MÅNATLIG
Underhållsfond
Som nämnts ovan täcker de månatliga gemensamma utgifterna den dagliga driften av de fem bostäderna. Detta inkluderar alla lokala driftskostnader, mindre reparationer och utskiftning av mindre inventarier och utrustning.
Det är dock viktigt att notera att dessa utgifter inte inkluderar avsättningar för långsiktigt underhåll. När alla fem bostäderna är i drift tas detaljerade underhållsplaner fram. Dessa planer ger en tydlig och långsiktig överblick, så att ägarföreningen kan förutse framtida utgifter – som att byta tak eller fönster – i god tid och därmed ha tillräcklig ekonomisk beredskap.
När underhållsplanerna är framtagna börjar familjerna bidra till en underhållsfond som säkrar bostäderna i framtiden. Detta proaktiva tillvägagångssätt säkerställer att bostäderna håller sin höga standard, och det ligger i linje med alla 21-5 ägarföreningars mål att hålla bostäderna attraktiva och välskötta år efter år.
Genom att noggrant planera för framtiden ser vi till att bostäderna förblir inbjudande, attraktiva och trevliga fristäder i generationer. Denna dedikation till kvalitet och underhåll är en av de många saker som är fördelen med att vara med i 21-5.


1-2 veckors hyra motsvarar 1 års gemensamma utgifter
Hyra eller 21-5?
Genom åren har vi sett att om man har möjlighet att gå med i en av våra föreningar, innebär det inte bara en uppgradering av de bostäder familjen använder för semestrar – det är också betydligt billigare än att hyra, om man planerar att resa mer än två veckor per år under högsäsong.
I de flesta 21 5 föreningar motsvarar de årliga gemensamma utgifterna kostnaden för att hyra en likvärdig bostad i 1-2 veckor under högsäsong. Och då är det inte alltid i samma höga kvalitet på boendet.
21-5 är inte för alla, men det passar allt fler familjer. Och för de flesta som går med är det också vettigt ekonomiskt.
